"Дорого-багато": Хто врятує Запоріжжя від потворних вивісок

Запорізький конструктивізм, радянський ампір, менонітська неоготика, модерн старого Олександрівська – унікальну запорізьку архітектуру не розгледіти за яскравими, здебільшого позбавленими будь-якого натяку на смак, вивісками    

"Дорого-багато": Хто врятує Запоріжжя ві…

Спотворення міського простору вивісками – проблема давня, притаманна майже всім українським містам. Особливо болісно спостерігати, як рекламне жахіття з’являється на фасадах будинків, що становлять архітектурну чи історичну цінність. Ця біда не оминула у Запоріжжі ані Соцмісто – яскравий зразок архітектурного конструктивізму, ані історичну забудову старого міста, ані радянський ампір проспекту Соборного. Утім, останнім часом запорізькі комунальники почали прибирати у середмісті занадто яскраві вивіски чи вимагати, аби їх прибрали власники магазинів та інших закладів. Портал Depo.Запоріжжя спробував розібратися, що не так із цими вивісками, хто й чому розробляє їх такими, а головне – чи стануть перші ластівки боротьби з цим несмаком загальною міською тенденцією.  

Масштаб проблеми у прямому сенсі кидається в очі на головній  вулиці Запоріжжя – проспекті Соборному. Величезні білборди, пластикові вивіски, яскраві кольори псують його неймовірно. При тому, що саме на ньому розташовані чимало будинків, які вже визнані або гідні того, аби бути архітектурними пам’ятками. Аби повісити на подібний будинок вивіску в якійсь розвиненій країні необхідно буде пройти довгу процедуру узгодження, адже історичні будівлі там – загальна спадщина, яку бережуть від втручання. У Запоріжжі ці питання впродовж багатьох років були, по суті, віддані на відкуп власникам або орендарям будівель.   

Запорізькі підприємці завішували стародавню ліпнину яскравим пластиком, намагаючись всіляко привернути увагу до своїх закладів. Краєзнавець Роман Акбаш, який постійно водить Запоріжжям екскурсії, зауважує: будь-які вивіски на історичних будинках та і просто на будівлях в центрі міста, яке є його обличчям, мають відповідати певним нормам. Принаймні, бути такими, що не спотворюють зовнішній вигляд будівлі, не заважають побачити й оцінити первісний замисел архітектора. Вивіски ж у Запоріжжі, зокрема на проспекті Соборному, суттєво змінюють зовнішній вигляд, в деяких випадках нахабно закривають архітектурні деталі.

Особливо це стосується перших поверхів, які взагалі втратили первісний вигляд.

"Як людина, яка доволі часто показує місто гостям, маю сказати, що це одна з тих речей, які неприємно дивують туристів. У мене часто питають, чому так виходить, що будівлі у середмісті вкриті яскравими вивісками і зашиті пластиком. Деякі будівлі виглядають просто жахливо – кожний магазин фарбує будівлю у свій колір, вивіски одна іншої яскравіше", - обурюється Акбаш.

Розв’язати цю проблему має розробка дизайн-коду міста, тобто зведених правил оформлення конкретних вулиць. Код має розроблятись фахівцями – дизайнерами, архітекторами, художниками та навіть істориками і зважувати на особливості конкретного міста.

Роман вважає, що в ідеалі код має бути різним для будівель у різному стилі, адже будинки XIX сторіччя й побудовані, наприклад, після Другої світової війни, суттєво відрізняються за своєю архітектурою.  

Раніше на частині фасадів запорізьких будівель взагалі не використовували вивісок. "На старих листівках можна побачити, що більша частина вивісок складається просто із літер. Тобто вони прикріплені прямо на фасаді, немає ніяких великих конструкцій, все лаконічно, красиво і прикрашає будинок. На щастя, зараз я бачу, що щось почали робити", – зауважує краєзнавець.

Головний художник Запоріжжя Артем Єременко розповів, що на сьогодні розміщення вивісок та інших конструкцій на будинках міста регламентують наступні документи: "Закон України про охорону культурної спадщини", "Закон України про рекламу", "Закон України про благоустрій населених пунктів", а також "Типові правила розміщення зовнішньої реклами в Україні". Остаточно врегулюють це питання у Запоріжжі з ухваленням "Коду міста", який розробляє інститут "Харківпроект".

Робота над першим етапом "Коду" майже завершена. Ним регламентований вуличний дизайн: облаштування фасадів будівель, озеленення, освітлення, вивіски, рекламні конструкції тощо. У "Коді" прописані рекомендації з оформлення цих об’єктів відповідно до єдиного міського стилю.

Найближчим часом "Код" має бути затверджений рішенням виконавчого комітету міської ради Запоріжжя. Фактично він стане "посібником" для органів влади і місцевого самоврядування: що у вуличному дизайні є прийнятним для Запоріжжя, а що – ні.

Поки ж Департамент архітектури та містобудування намагається проводити роз’яснювальну роботу під час зустрічей із місцевим бізнесом. Головний художник зазначає, що діалог налагоджується - деякі підприємці йдуть на зустріч і готові обговорювати потенційні зміни.

Саме власників магазинів і ресторанів звинувачують у несмаку запорізькі дизайнери. Кажуть, що готові розробляти якісний, стильний продукт, тим більше, що загальні тренди дизайну у всьому світі спрощуються, рішення стають більш лаконічними. Але на заваді цим дизайнерським рішенням стають замовники. Запорізькі розробники нарікають, що більшість місцевих підприємців все ще хочуть вивіски у стилі "дорого-багато", щоб було помітніше.

Дизайнерка однієї запорізької агенції пояснює: причин появи потворних вивісок багато, але основна – замовник. Адже саме він пише технічне завдання і приймає роботу. Нерідко замовники приходять до агенцій вже з якимось баченням того, що має вийти. Окрім того, на роботу дизайнера можуть впливати й інші фактори – брак часу, досвіду, бюджету, але замовник – то головне. "Рюмочна "3 по 100", тому що розташована на зупинці "ЗСТО" (абревіатура від "Завод специального технологического оборудования", – Ред.) або "ПАБеда", бо розташований на вулиці Перемоги.  Я таке лише у Запоріжжі бачила. З досвіду спілкування з замовниками я вже знаю, що поки він не скаже "так, мені подобається", макет не піде у подальшу роботу, а компанія та сам дизайнер не отримують грошей. І що з цього приводу думає розробник – зовсім неважливо, доводиться орієнтуватись на смак і побажання клієнта", - ділиться дизайнерка.

При цьому фахівець зауважує, що іноді підприємці готові вислухати думку професіонала і дотримуватися сучасних тенденцій, тоді працювати і видати якийсь гарний продукт легше. Але частіше замовники орієнтуються на свої враження або на враження друга, дружини, співвласника. І зробити з цим нічого неможливо.

Ще один із запорізьких дизайнерів встав на захист замовників, мовляв, не завжди "провина" за "кислотний" фасад лежить на них. "У 1990-х роках все це було актуально – і яскраві кольори, і величезні розміри. Чимало дизайнерів все ще живуть у тому часі, не розвиваються і просто штампують схожі, однаково жахливі проекти", – каже фахівець, але додає, що за якісний і сучасний дизайн треба багато платити.

Так чи інакше, але запорізьким підприємцям доведеться тепер покращувати свій архітектурний смак, а дизайнерам опановувати сучасні тенденції. Головний художник Запоріжжя Єременко каже, що вперше за роки незалежності у Запоріжжі почалась робота з приводу комплексного вигляду міста, і вона не припиниться. Очевидно, що за короткий проміжок часу неможливо привести до ладу те, що створювалось роками. Але справа зрушила з мертвої точки, а значить запоріжці отримали надію на появу по-європейськи сучасного міського простору.

Читайте також:

Сім чудес Запоріжжя: Які місцеві пам’ятки складають конкуренцію найвідомішим світовим;

Як занепадає понад сторічний інклюзивний освітній простір;

Як сховали за бетонним парканом готичні вежі першої електростанції.

Всі новини Запоріжжя сьогодні читайте на Depo.Запоріжжя

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme