Перетягування "Мотор Січі": Чим загрожує конфлікт підприємству та його працівникам

У Запоріжжі зусиллями СБУ, яка діяла на підставі щойно запроваджених проти китайського покупця "Мотор Січі" санкцій, були зірвані збори акціонерів підприємства. Збори ініціювали нові співвласники "Мотор Січі", чинне керівництво називало зібрання незаконним
 

Журналіст регіональної редакції Depo.Запоріжжя
Перетягування "Мотор Січі": Чим загрожує…

Ситуація щодо продажу стратегічної "Мотор Січі", що є провідною корпорацією з виробництва та обслуговування двигунів для літаків та вертольотів, вчергове загострилася. Це сталося після того, як китайський інвестор, заручившись підтримкою українського бізнесмена та бізнеслобіста Олександра Ярославського, спробував отримати те, що йому начебто належить, а саме контроль над "Мотор Січчю". Для цього були оголошені "збори акціонерів", на яких мав бути затверджений новий склад наглядової ради, принагідно планувалося замінити менеджмент компанії за всіма напрямками – від роботи з персоналом до безпеки. Утім, збори, призначені в будівлі автосервісу на Південному шосе в Запоріжжі, не відбулися – їх блокували співробітники СБУ, що прийшли з обшуками. В СБУ зазначили, що збори незаконні, обшуки санкціоновані судом. "У межах розпочатого кримінального провадження, Служба документує факти підготовки до знищення виробничих потужностей акціонерного товариства, яке має важливе оборонне та народногосподарське значення", – прокоментували в СБУ.

За якою статтею порушене кримінальне провадження, в СБУ не повідомляли. Однак, як стало відомо Depo.Запоріжжя з власних джерел, це стаття 113 (диверсія) Кримінального кодексу, що в межах компетенції Служби безпеки. Справа "про диверсію" тягнеться щонайменше з 2018 року, тоді СБУ закидала самій "Мотор Січі" підготовку до диверсії через продаж контрольного пакету акцій іноземним компаніям, афілійованим із китайською фірмою Beijing Skyrizon. При цьому можна припустити, що 31 січня цього року спецслужба була використана для розв’язання господарського й навіть політичного конфлікту.

Утім, у нинішніх власників "Мотор Січі" (частина акцій підприємства належала державі Україна, нині Фонду Держмайна переданий й спірний пакет акцій) та китайських покупців є можливість розв’язати цю суперечку у міжнародному арбітражі. Тим часом Depo.Запоріжжя аналізує, що призвело до конфлікту та як він може вплинути на підприємство, його працівників та Запоріжжя, бюджет якого наповнює, зокрема, й "Мотор Січ". Варто зазначити, що події навколо підприємства традиційно набувають розголосу, коли це потрібно якийсь зі сторін. Зокрема, президент підприємства "Мотор Січ" В'ячеслав Богуслаєв офіційно повідомив про угоду з китайцями за кілька років по тому, як почали точитися плітки про це, нещодавнє рішення РНБО щодо санкцій стосовно китайської компанії-покупця також було утаємничене.

Отже, що відбувалося останніми роками з "Мотор Січчю".

Після кризи 1990-х Богуслаєв, як і переважна більшість українських бізнесменів-власників великих підприємств, не шукав нових ринків збуту для продукції, зосередившись на відновленні та поглибленні зв’язків із Росією (свого часу експерти неодноразово писали про те, що російський ринок приваблює не стільки обсягами, скільки непрозорістю й корупційністю). Аж до початку російсько-української війни та введення обмежень на експорт продукції військового й подвійного призначення "Мотор Січ" працювала, насамперед, на Росію і з початком війни шукала шляхи зберегти цю співпрацю. Можна припустити, якби не гучні розслідування журналістів, процес активно тривав би й надалі. Однак, суспільство обурювалося співпрацею з країною-агресором, а СБУ стала час по часу "кошмарити Богуслаєва". Саме на цьому тлі, приблизно у 2015 році, поповзли чутки про співпрацю з китайцями. При цьому певний час вони здавалися спробою Богуслаєва шантажувати державу: не даєте заробляти на Росії – залишитися без "Мотор Січі".

Продаж акцій китайцям Богуслаєв підтвердив лише у 2019 році. Вартість угоди, за його словами, склала $250 мільйонів. Із них $100 млн на момент повідомлення начебто вже були сплачені, ще $150 млн мали надійти 2020 року. Богуслаєв підкреслив, що угода була єдиною можливістю врятувати "Мотор Січ". "Я міг закрити завод, міг скоротити кількість працівників. Така проблема стояла переді мною вперше. Ми вирішили знайти інвестора. Нам підказали, хто інвестор, ми поїхали і поговорили з Китаєм. Власники акцій продали їх через нашу біржу і я свої акції продав", – сказав він. Контрольний пакет акцій підприємства купила китайська компанія Skyrizon.

Варто зазначити, що справи у "Мотор Січі", за офіційними повідомленнями компанії та словами працівників, йшли останніми роками не надто добре: чотириденка, зменшення зарплати тощо. Окрім того, Богуслаєв активно скидав баласт у вигляді об’єктів соцсфери, зокрема, відомчих дитсадків. Хоча останнє могло бути вимогою іноземних інвесторів, які, як правило, не зовсім розуміють зв'язок вертольотів із дитячими садками.

Чи насправді Богуслаєв вирішив співпрацювати з економічним конкурентом улюбленої ним Росії, чи за угодою можуть стирчати російські вуха, навряд чи можна зараз відповісти. На користь останньої версії начебто натякає історія з видавлюванням Богуслаєва з Білорусі (глибоко інтегрованою з Росією), господаря "Мотор Січі" немов підштовхували до продажу акцій. Утім, це скоріше версія конспірологічна.

Так чи інакше, угода між китайцями й Богуслаєвим остаточно легалізована не була: Антимонопольний комітет не дав згоди на концентрацію акцій "Мотор Січі", а суд наклав арешт на акції, які були предметом продажу. Допомогти китайцям взявся український бізнесмен Олександр Ярославський, група DCH якого подала спільну з китайцями заявку в АМКУ (група Ярославського претендувала на свій пакет акцій "Мотор Січі"). Але спільна заявка також була відхилена.

Найцікавішим у цій історії є те, що Богуслаєв, який два роки тому так ратував за китайських інвесторів, тепер, коли ці інвестори нарешті спробували взяти підприємство під контроль, заявив про спробу рейдерського захоплення. "Має місце протиправна спроба рейдерського захоплення АТ "Мотор Січ" для подальшого руйнування його унікального промислового комплексу", – прокоментував Богуслаєв скликання інвесторами зборів акціонерів.

У Ярославського після обшуків СБУ заявили, що здивовані раптовими санкціями проти китайських інвесторів "Мотор Січі" й подальшим розвитком подій. "Цілком очевидно, що держава має право застосовувати такого роду заходи щодо тих чи інших юридичних і фізичних осіб-резидентів інших держав, не оприлюднюючи підстав. Однак не можна не брати до уваги той факт, що санкції були запроваджені безпосередньо напередодні позачергових зборів акціонерів, призначених на 31 січня 2021 року. І метою їхніх ініціаторів могла бути заборона проведення цих зборів, результатом яких мало стати відновлення китайських акціонерів "Мотор Січ" в їхніх законних правах", – стверджують у DCH.

Не виключено, що фактичного господаря "Мотор Січі" цілком влаштовує нинішня ситуація невизначеності, яка може тривати роками, поки китайський інвестор сперечатиметься щодо підприємства з державою Україна в міжнародних судах. Можна лише гадати, чи передбачив Богуслаєв такий розвиток подій від початку угоди з китайцями, чи нещодавно побачив вікно нових можливостей: подальшу співпрацю з Росією чи інших інвесторів.

Так чи інакше, навряд чи господарський конфлікт на "Мотор Січі" якимось чином відіб’ється на сьогоднішній роботі підприємства та його працівниках. При цьому й для "Мотор Січі", й для Запоріжжя ситуація невизначеності, в якій продовжує керувати Богуслаєв та його менеджмент, не найкраща: забагато політики й соціалки, замало бізнесу. Прихід на "Мотор Січ" чи то китайців, чи то їхніх головних конкурентів американців, напевно, може вдихнути в підприємство нове життя, в якому не буде реконструкції старих радянських танків, а будуть застосовані сучасні бізнесмоделі.

Читайте також

Танк замість зарплати: Навіщо Богуслаєв годує працівників "побєдобєсієм"

Ключові підприємства зупиняються: Яка соціальна катастрофа чекає на Запоріжжя

Всі новини Запоріжжя сьогодні читайте на Depo.Запоріжжя

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme