За кресленнями XVII сторіччя: Як на Хортиці будують бойове козацьке судно (ФОТОРЕПОРТАЖ)

Козацьке бойове судно "дуб" за кресленнями XVII сторіччя та майже автентичною технологією взялися будувати у Національному заповіднику "Хортиця". Це буде перше у світі відтворення "дуба" – традиційного українського човна XVII – XVIII сторіч

За кресленнями XVII сторіччя: Як на Хорт…

Галявина на острові Хортиця, відома як Козацьке коло, у вихідні перетворилася на справжню верф. Ролі суднобудівників приміряли на себе співробітники заповідника "Хортиця" та всі бажаючі, передає кореспондент порталу Depo.Запоріжжя.

"Що ми робимо? Робимо свій вклад в історію", - кажуть новоспечені суднобудівники.

Це, дійсно, історична подія, адже козацьке бойове судно "дуб" відбудовується вперше – за автентичними кресленнями та майже автентичною технологією. Свою назву судно отримало від дерева, з якого будувалося. Окрім того, назвою підкреслюється міцність човна.

Будівництву передувала тривала підготовча робота, одним із найбільш складних завдань було підібрати відповідну деревину. Брали її не в крамниці, а в лісі - збирали повалені дуби, які відповідали суднобудівельним вимогам.

Взагалі ж, між задумом відтворити козацький човен та втіленням проекту у життя минуло майже 20 років, розповідає завідуючий відділом реставрації Національного заповідника "Хортиця" Валерій Нефьодов.

"Ідея виникла 20 років тому, коли почали активно займатися підводними дослідженнями, зробили величезну кількість унікальних знахідок, в тому числі кістяків козацьких кораблів XVIII століття, Середньовіччя, більш раннього періоду. У 1999 році, коли ми підняли перше судно, це козацький човен або, як зараз це прийнято називати, козацька "чайка", коли у нас з'явився реставраційний ангар, вже була оформлена ідея, що необхідно крім реставрації, поруч закласти стапель і паралельно будувати копію цього корабля. У всьому цивілізованому світі це - звичайна практика", - каже Нефьодов.

Утім, можливість відтворити козацьке судно з'явилася лише зараз. Спочатку у заповіднику збиралися побудувати невеликий човен – до десяти метрів у довжину, але потім замахнулися на "дуб". Завдовжки судно буде 18 метрів, завширшки 2 метри 30 сантиметрів. Розраховане воно на команду з 18-20 осіб. Це – 16 гребців, адже на судні вісім лавок для них та вісім пар весел, кермувальник, командир корабля, той, хто керуватиме вітрилами та такелажем, можуть ще бути артилеристи.

"Дуби" – це традиційні українські човни, розповсюджені були у XVII – XVIII сторіччях, але їхня історія сягає часів ще докиївської Русі.

"Відтворювати саме "дуб" дослідники вирішили через наявність автентичних креслень. "Збереглося дуже небагато креслень, але саме дуби можуть бути відбудовані в історично точних деталях. У нас є достатньо достовірне креслення, на основі якого буде зроблено чорнову збірку", - розповідає директор заповідника Максим Остапенко.

Основним проектом для будівництва дуба стали креслення часів роботи хортицької верфі - 1736 року, окрім того були відпрацьовані інші креслення, починаючи з 1626 року.

Чернова збірка човна ведеться за допомогою сучасних кріплень та сучасних електроінструментів. Але "на чисто" збиратимуть "дуб" за допомогою дерев'яних та кованих деталей і відповідно до автентичних технологій - так, як робили це запорожці три сторіччя тому.

З галявини, на якій до будівництва "дуба" могли долучитися усі охочі, човен перевезуть ближче до реставраційних ангарів. Спустити його на воду планують наступного року. Тоді ж проведуть дослідження про життя на військовому козацькому човні у XVII – XVIII сторіччях.

Згодом у заповіднику "Хортиця" планують створити справжню Дніпровську флотилію зі старовинних козацьких суден.

Раніше портал Depo.Запоріжжя розповідав, як реставратори на Хортиці рятують човен, що може бути старшим за Київ.

Всі новини Запоріжжя сьогодні читайте на Depo.Запоріжжя

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme