Місто і темрява: Які небезпеки чекають на запоріжців під тьмяними вуличними ліхтарями

Інтенсивність вуличного освітлення впливає на кількість дорожньо-транспортних пригод, рівень злочинності та навіть на розумові здібності людей

Місто і темрява: Які небезпеки чекають н…

Наскільки ефективно вуличне освітлення у Запоріжжі, чим загрожує запоріжцям брак світла та як покращити ситуацію - відповіді на ці питання портал Depo.Запоріжжя шукав на вечірніх вулицях у компанії громадського активіста Олександра Ралика. Сашко опікується питаннями, пов'язаними з транспортною інфраструктурою міста шість років поспіль. Спочатку - у складі "Дорожнього контролю", з 2013 року - громадської організації "Урбан-Рух "Запоріжжя велосипедне". Насамперед активіста цікавить розвиток велосипедної інфраструктури та функціонування громадського транспорту. Останнім часом він всерйоз зайнявся питаннями освітлення Запоріжжя. Інтенсивність освітлення вимірює за допомогою спеціального сенсору - TMD4906 RGB sensor, встановленого у смартфоні.

Свої дослідження та ідеї дорожні активісти не ховають: регулярно розробляють рекомендації, які потім надсилають міській владі. Зокрема, і щодо освітлення.

З Олександром ми зустрічаємось на перехресті вулиці Миру і проспекту Соборного близько шостої години вечора. Саме в цей час запоріжці повертаються з роботи додому. На жаль, їхній шлях пролягає у темряві. Ралик вимірює рівень освітлення прямо під ліхтарем, смартфон показує "7 люкс". Це – майже втричі менше за норму, яка має бути на таких вулицях. Трохи подалі від ліхтаря - ще темніше.

Згодом ми повернемо з проспекту на вулицю Миру. Активіст знову зробить замір рівня освітлення – там він буде 5-6 люкс, що для такої вулиці нормально.

Олександре, звідки ми знаємо, що 7 люкс - це вдвічі менше за норму? Де ці норми прописані?

– Норми освітлення міських вулиць прописані у Державних будівельних нормах "Вулиці та дороги населених пунктів" та у ДСТУ "Автомобільні дороги". Залежно від призначення доріг і активності руху на них має бути різне освітлення. Наприклад, на проспекті, де ми зараз стоїмо, освітлення саме дорожньої поверхні має бути 20 люкс. Для внутрішньоквартальних доріг – це 4-6 люкс. Тобто чим вище інтенсивність руху, тим більше має бути освітлення.

На що впливає інтенсивність освітлення?

– Насамперед, на сприйняття людиною різних перешкод на дорозі. Коли дорога і тротуар добре освітлені, водій одразу бачить і пішохода, який переходить дорогу, і машину, яка виїжджає з іншої вулиці. Він може оцінити ризики для себе і, таким чином, вжити певних заходів. Наприклад, якщо він їде по головній, але бачить, що по боковій дорозі несеться інший автомобіль, він може вчасно зреагувати, наприклад, пригальмувати і пропустити його.

Тобто, це напряму впливає на кількість ДТП на конкретній дорозі?

– Так. До речі, в Європі проводилися дослідження на тему освітленості, і виявилось, що чим темніше вулиця, тим більше на ній трапляється злочинів. Зараз є план щодо реконструкції однієї з вулиць у Бородинському мікрорайоні. Найважливіше, що варто там зробити, аби захистити від вандалізму, – це добре освітити. Якщо буде добре освітлення, то там не будуть збиратися різні алкоголіки чи наркомани. Стане безпечніше.

Ти сам - і велосипедист, і водій. В якій якості ти більше переймаєшся питанням освітленя?

– Особливо мене це стосується як велосипедиста. Я ношу одяг зі світловідбиваючими елементами, велосипед також відповідно обладнаний. Але іноді стикаюсь з випадками, коли водій мене не бачить. Наприклад, є Дніпровське шосе, де практично немає освітлення. Коли я там їду як водій, то навіть одягненого за всіма правилами велосипедиста бачу метрів за 20.

А чи досліджувався психологічний стан людей, які постійно ходять по темних вулицях?

– Я нещодавно читав дослідження, щоправда, воно не зовсім стосується саме психологічного стану. Його результати кажуть, що якщо людина постійно перебуває в умовах поганого освітлення, у неї навіть розумові здібності падають.

Як має розв'язуватися проблема вуличного освітлення у розвиненому місті?

– Насправді достатньо існуючі ліхтарі замінити на світлодіодні. Я сьогодні продивлявся тендери на заміну ліхтарів, і там вже прописані нормальні лампи. Такі вже стоять, наприклад, на Набережній, там хороше освітлення. Тут ще є проблема, що існуючі ліхтарі жовті, а жовте світло при однаковій потужності ліхтарів дає менше освітлення, хоча жовте світло вважається більш приємним і теплим.

Чи можна розв'язати цю проблему, просто замінивши лампи у ліхтарях на світлодіодні?

– Я би сказав, повністю можна розв'язати. В деяких місцях треба збільшити кількість ліхтарів.

І для цього не треба міняти конструкцію ліхтаря?

– Ці жовті лампи споживають у два чи три рази більше електроенергії, ніж світлодіодні. Тому всі дроти чи інші деталі без проблем "витягнуть" навантаження.

Тобто, це ще й доволі серйозна економія електроенергії?

– Безперечно. Світлодіодні лампи коштують дорого, але вони і служать довго. За моїми підрахунками, на проспекті вони можуть працювати близько 13 років.

Можеш сказати, скільки це приблизно коштує?

– Я дивився у закупках, від Паркового бульвару до бульвару Шевченка міняють освітлення, якщо я правильно зрозумів (у закупці не було технічних параметрів), на світлодіодне. І це коштує приблизно 290 тисяч гривень.

Яка на сьогодні загальна ситуація з освітленням у Запоріжжі?

– Погана, бо на сьогодні у місті лише декілька вулиць освітлені світлодіодами. Роботи дуже багато. На вулиці Миру стоять такі самі ліхтарі, як і на проспекті. Світла тут вистачає, тому що дорога вужча і вони розташовані нижче.

Всі новини Запоріжжя сьогодні читайте на Depo.Запоріжжя

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme