У тролейбусі – плюс 42°С, в трамваї – понад 38°С: Як вижити в запорізькому транспорті

З настанням спеки громадський транспорт у Запоріжжі перетворився на сауни на колесах, причому це стосується не стільки злощасних маршруток, скільки начебто більш комфортних автобусів та тролейбусів

Запоріжжя велике й протяжне, житлові райони – по обидва береги Дніпра. Аби дістатися Бабурки (Хортицького району) з середмістя, наприклад, від площі Фестивальної, в громадському транспорті доведеться провести близько години, від мерії до спального Бородінського мікрорайону – хвилин сорок.

І це маршрути, якими значна частина запоріжців пересувається два рази на день. Загалом у Запоріжжі понад 100 маршрутів громадського транспорту: дев'ять автобусних, сім трамвайних, шість тролейбусних, на решті 92 перевезення забезпечують маршрутні таксі. У години пік усі вони разом ледве пораються з потоком пасажирів. Зараз і без того складну ситуацію з громадським транспортом значно погіршила спека. Непритомніють під час подорожі не лише пасажири, були вже подібні випадки і з водіями, що набагато небезпечніше. У звичайний літній день з температурою повітря +34°С журналісти Depo.Запоріжжя з термометром "наперевіс" дослідили умови пересування в автобусах, тролейбусах, трамваях та маршрутках і принагідно поспілкувалися з фахівцями щодо того, як вижити у цьому пеклі.

+36°С: Автобус

До останнього часу запоріжці не могли натішитися великими автобусами, маршрути яких з’єднали майже усі райони міста. Із плюсів: дуже місткі, пристосовані для людей з обмеженими можливостями, зручні для матері з дитиною у візочку, у них низька вартість проїзду у порівняні з маршрутками, вони дотримуються графіку руку, за яким можна спостерігати через мобільний додаток DozoR City або на електронних табло, що встановлені на деяких зупинках. Але настало літо і пасажири почали непритомніти від спеки саме в них. Виявилося, що у нових автобусах відсутні кондиціонери. І хоча термометр в салоні показав "лише" +36°С, через великі залиті сонцем, але закриті вікна, відсутність руху повітря, зручні автобуси перетворилися на справжню сауну на колесах.

На перші випадки непритомності пасажирів в автобусах відреагували в управлінні з питань транспортного забезпечення та зв'язку Запорізької міськради. Заступник керівника управління Олександр Кухарєв порадив повісити шторки на вікна та відкривати люки під час поїздки. Не те, що б це значно покращило ситуацію. "Відчуваю себе, мов у пічці. Величезні вікна діють, як збільшувальне скло, намагаючись пропалити на пасажирах дірку наскрізь. Тут би кондиціонери обладнати, або ж на літо вартість проїзду знизити через нелюдські умови", – каже пасажир Леонід Федорович.

+42°С: Тролейбус

В одному з запорізьких тролейбусів нещодавно знепритомнів водій. Лише дивом тоді обійшлося без жертв і постраждалих. І ця ситуація цілком передбачувана, адже кабіна кермувальника у спекотний день прогрівається до шалених +45°С, в салоні трохи "прохолодніше" – "лише" +42°С. Вигадливе управління транспорту миттєво "знайшло вихід". Кухарєв порадив кожному водію, аби уникнути нещасних випадків, мати у достатній кількості запас питної води. А ще звернув увагу керівників автопідприємств на те, що необхідно збільшити кількість вологих прибирань салону та організувати додаткові заходи щодо відстеження стану здоров’я водіїв. І знову жодного слова про кондиціонери.

Пасажири тим часом рятуються, хто, як може. "Такі умови перевезення – знущання і з пасажирів, і з водіїв, але їхати все одно треба, тож запасаюся прохолодною водою, віялом і вирушаю. Намагаюся не сідати біля вікна. Взагалі вважаю за краще у таку спеку їхати стоячи, тому що сидячи ще більше пітнію. Ну, і намагаюся стояти на протязі, хоча і знаю, що можуть бути неприємні наслідки", – ділиться своїми секретами порятунку від спеки пасажирка Віра.

+ 38,5°С: Трамвай

В салоні трамваю термометр показав +38,5°С. Все, що можна відкрити, – відкрито, але ситуацію це не дуже рятує. Запоріжці підтверджують, що їхати у таку спеку вкрай важко. Але, як не дивно, скаржаться не всі. Дехто звик до високих температур, хтось просто не вибагливий і з легкістю переносить спеку і задуху.

"У таку спеку я пересуваюся пішки, якщо дозволяє відстань. Повірте, це набагато краще, ніж їхати у переповненому трамваї, торкаючись чужих спітнілих тіл. А ці неперевершені аромати поєднання дезодоранту і поту… А коли в салон заходить асоціальна людина? Ні, дякую, я краще пішки. Буває так, що дозволяє час, тоді я чекаю новий трамвай з кондиціонером. Їх небагато, але їхати в них набагато комфортніше", – каже запоріжець Ігор.

+36°С: Маршрутка

Найкомфортніше виявилося їхати у спеку в маршрутці. Температура в салоні така сама, як і в автобусі +36°С, але тут добре циркулює повітря через відчинені навстіж вікна та люки зверху, тому висока температура переноситься легше. Щоправда, пасажири такі ж втомлені спекою, як і в іншому міському транспорті. Водіям маршруток важче – біля них температура наближається до позначки +40°С. "Дуже важко працювати в таких умовах, але я вже звик. Намагаюся знаходити плюси роботи у спеку. Знайшов поки один – пасажири дуже мляві і спокійні. В прохолодну пору року вони частіше скандалять, в спеку у них на це просто не вистачає сил", – жартує водій маршрутки №80 Сергій.

Норми та поради

За словами виконуючого обов'язки заступника директора державної установи "Запорізький обласний лабораторний Центр МОЗ України" Дмитра Макарова, встановлених температурних норм для пересування у громадському транспорті в Україні немає. Але найкомфортніші умови – температура повітря +20-25°С, вологість – 30-60%. Якщо показники вищі, то це призводить до дискомфорту та погіршення стану здоров'я пасажирів та водіїв. "Є лише чинне санітарне правило про утримання територій населених пунктів, згідно з яким вулиці з інтенсивним пішохідним рухом, тротуари та зупинки громадського транспорту у жаркий період року мають поливатися водою не рідше одного разу на добу", – зазначає Макаров.

У разі поганого самопочуття заступник керівника лабораторного центру радить попросити про екстрену зупинку, негайно вийти з транспорту та сховатися в тінь, максимально звільнитися від тісного одягу та облитися прохолодною водою. Сісти, перепочити, заспокоїтися. Зважуючи на те, що тепловий удар – серйозне відхилення у стані здоров'я, треба викликати "швидку", якщо не стає краще.

Із загальних порад для пересування у спеку фахівець виділяє наступні:

1. Уважно спостерігати за станом здоров'я. У групу ризику потрапляють люди із серцево-судинними захворюваннями, літні та ослаблені. Саме цим категоріям людей не варто виходити на вулицю у саму спеку;

2. Віддавати перевагу пересуванню на автомобілі з кондиціонером;

3. Якщо треба подолати невелику відстань у три-чотири зупинки, то краще зробити це пішки по затіненій частині вулиці;

4. Необхідно постійно підтримувати водний баланс організму і вживати достатню кількість води;

5. Обираючи громадський транспорт, віддавати перевагу тому, що гарно провітрюється чи має кондиціонер;

7.  Під час користування кондиціонером пам'ятати, що температура в приміщенні має бути максимум на 10°С нижче, ніж за вікном.

Отже, зробивши ревізію громадського транспорту, портал Depo.Запоріжжя дістався висновку, що найкомфортніше пересуватися у маршрутці з відкритими навстіж вікнами. Проїзд у трамваї можуть обирати люди, які легко переносять спеку. А от ті, хто користуються тролейбусами та автобусами, – справжні супергерої, адже умови там насправді пекельні.

Читайте також:

Години очікування, тиснява та хамство водіїв: Як подорожчання квитків "покращило" життя запоріжців;

Куди втекли маршрутки: Як у Запоріжжі "догосподарювалися" до транспортного колапсу;

Парки, кінотеатри, прокуратура: Де в Запоріжжі не хочуть бачити людей на візках.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Запоріжжя