Новий "господар" запорізьких доріг: Децентралізація покаже рівень компетентності та корупції

Утримувачами тисяч кілометрів місцевих доріг, за які раніше відповідав Укравтодор, відтепер стали облдержадміністрації 

Оксана Сабардіна
Шеф-редактор регіональної редакції Depo.Запоріжжя
Новий "господар" запорізьких доріг: Деце…

Напередодні Нового року Департамент промисловості і розвитку інфраструктури ЗОДА був завалений кипами папірців. Тут йшла робота з передачі 541 дороги місцевого значення від Служби автодоріг до облдержадміністрації. Під 541 актом прийомки-передачі (кожен в чотирьох екземплярах) 35 фахівців поставили майже 76000 підписів (по 2164 кожен). Запорізька область стала одною з перших, яка вклалася у відведені строки і 1 січня отримала на свій баланс більшу частину доріг, що є в регіоні, - понад 5000 кілометрів.

Про те, що фактично змінить "децентралізація" доріг для запоріжців, які автошляхи приводитимуть до ладу насамперед, коли та за якими критеріями можна буде оцінити ефективність нового "господаря" та чи вистачить йому фахівців на керування дорогами, портал Depo.Запоріжжя дізнався у директора Департаменту промисловості Андрія Антонова.

Запорізька ОДА з 1 січня стала балансоутримувачем доріг місцевого значення. Що це за дороги та що фактично міняє ця реформа дорожнього господарства?

– Концепція реформи дорожнього господарства з'явилася кілька років тому. Її реалізація потребувала внесення змін у низку законів та законодавчих актів, створення державного дорожнього фонду, визначення джерел фінансування тощо. З 1 січня ці зміни вступили в силу. Тобто ОДА мали з цього дня прийняти в управління дороги місцевого значення. Загалом наші дороги поділяються на дороги державного значення, місцеві і комунальні. Ті, що розташовані в межах населених пунктів, - комунальні, вони були і лишаються головним болем керівників населених пунктів. Рештою опікувався Укравтодор: у межах Запорізької області йдеться про 7000 кілометрів доріг, з них доріг місцевого значення - районних, обласних, тих, що не є комунальними та державного значення, - 5357 кілометрів. Саме їх ми отримали в управління. Укравтодор більше за них не відповідатиме - він з 1 січня опікуватиметься лише дорогами державного значення.

Внутрішні дороги, як і раніше, залишаються у власності держави, але змінився утримувач. Запорізька область прийняла внутрішню мережу одною з перших, ми тут лідери. Наскільки я знаю, низка областей досі цього не зробила. Ми закінчили цю роботу 26 грудня. Підписали 541 акт приймання-передачі на баланс Департаменту. У мене в кабінеті не вистачало місця, сиділи ночами, розклали по купках папірці.

Це була дуже кропітка і напружена робота. 541 дорога - це 541 інвентаризаційна відомість: протяжність, кількість зелених насаджень, розмітка, зупиночні комплекси, бордюри, лежачі поліцейські, колосальна кількість знаків, об'єктів. Стан доріг теж ніхто раніше не оцінював. Ми наполягли, щоб в актах був зазначений стан. Щоб потім нам, як зазвичай буває, не казали: чому ви раніше це не фіксували.

В якому стані ці дороги?

– У жахливому.

Це лише в Запорізькій області чи взагалі в Україні?

– Думаю, скрізь. Адже ці дороги завжди фінансувалися за залишковим принципом. Окрім того, останнім часом було зрозуміло, що рано чи пізно ці дороги в Укравтодору заберуть, це теж не сприяло тому, щоб їм приділялася особлива увага. Служба автодоріг в Запорізькій області освоїла в 2017 році близько 524 мільйонів гривень, з них на місцевій мережі - тільки 59 мільйонів, тобто 10%. Дороги внутрішньої мережі перебувають у найкатастрофічнішому стані. У нас деякі, до того ж, вщент розбиті військовою технікою. До позитивних моментів можна віднести те, що на дорогах внутрішньої мережі немає місць концентрації ДТП, тому що рух по них зазвичай менш інтенсивний. Це трохи нівелює їхній поганий стан, але не є аргументом, аби не приводити їх до ладу.

Із взяттям доріг місцевого значення на свій баланс області отримали відповідне фінансування з держбюджету?

– Так, воно розраховувалося з протяжності доріг. Згідно із Законом про Держбюджет ми отримали 479 мільйонів гривень. Минулого року окрім вже названих 59 мільйонів на дороги внутрішньої мережі було спрямовано 18 мільйонів гривень з районних бюджетів (засвоєно 16 мільйонів) та 19 мільйонів - з обласного.

Тобто, цьогоріч на внутрішню мережу ви зможете витратити в п'ять разів більше?

– Ні, ще більше. Адже буде фінансування з районів та гроші митного експерименту, за яким 50% перевиконання плану митницею йде на дороги.

Але наша митниця, про це нещодавно казав губернатор, не може похвалитися надприбутками, великий бізнес тікає з неї...

– Так, тут є проблеми. Є багато причин, з яких це сталося. Дійсно, 40% підприємств перейшли на обслуговування в інші митниці: Дніпропетровськ, Одеса тощо. Деякі наші заводи повністю перейшли на обслуговування в інші митниці, деякі розмитнюють "на стороні" від 60% експорту-імпорту. З 250 млн перевиконання бюджету, які запорізька митниця отримала минулого року, 80% становили платежі за розмитнення палива для Запорізької АЕС, але навіть тут вагалися, де розмитнювати: в Запоріжжі чи у Миколаєві. Однак митний експеримент триває, тож кошти на дороги з цього джерела ми отримаємо. Із 250 млн минулого року ми засвоїли 82 млн, решта - близько 170 - перейшли на цей рік.

На які саме дороги будуть спрямовані кошти митного експерименту: на внутрішню мережу чи, все ж таки, на дороги державного значення?

– Вимоги в законі витратити їх на державні дороги чи навпаки внутрішні, немає. Звісно, ми хочемо, аби ці кошти пішли на дороги місцевого значення. Тож тут все залежить від наших депутатів, адміністрації, аби були пролобійовані у тому числі внутрішні дороги.

Для фінансування утримання й ремонту доріг ви збираєтеся створити Дорожній фонд. Навіщо? Коли його буде створено? З яких джерел він наповнюватиметься?

– Проект рішення про створення обласного дорожнього фонду ми підготували. Його мають розглянути на найближчий сесії облради. Функція у фонду суто формальна, технічна - акумулювати кошти на внутрішні дороги в одному місці. Наповнюватися він буде з чотирьох джерел: субвенція з державного бюджету, митний експеримент, кошти загального фонду обласного бюджету та кошти місцевих бюджетів - районних, ОТГ.

Чи збільшилася у зв'язку з передачею доріг штатна чисельність співробітників Департаменту? На скільки? Які фахівці потрібні, аби ефективно керувати запорізькими дорогами?

– Безпосередньо опікуватися дорогами внутрішньої мережі будуть два департаменти облдержадміністрації. Ми, тобто Департамент промисловості - балансоутримувачі, замовник робіт - Департамент капітального будівництва. Була пропозиція зробити замовником Службу автодоріг, але тоді була б втрачена сама логіка децентралізації, адже Служба автодоріг - це вертикаль Укравтодору. Ми втратили б таким чином частину впливу на ситуацію. У тому форматі керування дорогами, який ми ухвалили, і депутати, і ЗОДА отримали важелі впливу.

Чому саме Департамент капітального будівництва – тому що це підрозділ ЗОДА з особливим статусом. Він не фінансується з державного бюджету, а живе за рахунок надання послуг з технагляду. Ті 2%, які він отримає, виступаючи замовником, це мінімум 9,4 млн грн за цей рік. Ці кошти осядуть в Департаменті капбудівництва. Оскільки він відповідає також і за інші об'єкти соціальної інфраструктури і час по часу йому закидають незадовільну якість виконаних робіт, то тепер він отримає додаткові ресурси для підвищення якості своєї роботи. Функції ж баласоутримувача - це адміністрування, контроль.

Два департаменти ЗОДА потребують у зв'язку з прийняттям доріг збільшення штатної чисельності. Департаменту капітального будівництва потрібно близько 20 фахівців, Департаменту промисловості і інфраструктури - 12. Оскільки нам належить адмініструвати, інвентаризувати, амортизувати чи збільшувати балансову вартість (бо із засвоєнням коштів капіталізація внутрішньої мережі зростатиме), вести претензійно-позовну роботу, то потрібні бухгалтери, економісти, юристи. Адже балансоутримувач - це ще й суди, звернення в полицію. Зрізали зупинку, вкрали дорожний знак, хтось розбився, бережи боже, у ДТП. Хто винен? Балансоутримувач! Мені днями вже надійшов лист від поліції з вимогою у місячний термін облаштувати дорогу дорожнім поліцейським. І це лише початок.

Окрім того, мені потрібно чотири людини - фахівці в області дорожнього господарства. Тому що, маючи таке господарство, ми, як балансоутроимувач, маємо розуміти і контролювати все, що відбувається на об'єктах. Будуть створені нові структури, в Департаменті капітального будівництва це управління дорожнього комплексу. У нас посилиться бухгалтерський облік та економічна служба.

Посиляться - це у майбутньому часі. Тобто штатна чисельність ще не збільшена?

– Уже збільшена на дві одиниці. На одну - з 1 січня. На другу - з 1 лютого.

Небагато.

– Так. У Службі автодоріг, яка до 1 січня опікувалася 7000 км доріг, 70 співробітників. Тепер в них залишилося трохи більше за 2000 км доріг, але жодних скорочень там не відбулося. Ми чекаємо на збільшення штатної чисельності, тому що без тих фахівців, яких я назвав, ми просто не впораємося з покладеними на нас задачами.

Конкурс на утримання доріг виграв облавтодор, який і до цього виступав в якості генпідрядника. У чому ж тоді зміни? Чи отримає місцевий дорожній бізнес чи не місцеві, але приватні підприємства можливість взяти участь в утриманні та будівництві доріг в якості генпідрядників?

– Незважаючи на те, що облавтодор - по суті, підприємство-банкрут, він має великі переваги над іншими підрядниками. А саме розгалужену мережу райавтодорів, достатню кількість техніки і власні асфальтні заводи. Тому облавтодор традиційно є переможцем конкурсів на експлуатаційне утримання доріг як в літній, так і зимовий період. Він виграв два тендери на суму 2,8 млн грн на утримання доріг упродовж трьох місяців - з 18 січня. Жоден інший підрядник, ані "Шляхбуд", ані ЕЛАУШ тощо, навіть славно відомий турецький "Онур" (компанія, що веде ремонт дороги "Запоріжжя - Дніпро" - Ред.) не потягнуть зимове утримання: оперативне прибирання, посипку тощо у всіх куточках Запорізької області, не маючи такої розгалуженої мережі, як в облавтодора. Якщо ми розбивали б утримання доріг на лоти, тоді склалася б ситуація, коли в конкурсі на одні ділянки була купа бажаючих, а на інші - віддалені, складні, - жодного, тому що бізнесу це було б не вигідно. Однак у тому, що стосується ремонту, будівництва конкретних доріг, дорожній бізнес може перемогти у конкурсах і виступати вже не в якості субпідрядників для облавтодора, а в якості генерального підрядника.

Тобто певний поштовх розвитку місцевих дорожніх компаній децентралізація доріг дасть?

– Думаю, так.

Хто займався утриманням місцевих доріг у перші дні січня, якщо ви кажете, що облавтодор приступив до виконання цих обов'язків за договором лише 18 січня?

– Нам пощастило з погодою, початок січня був безсніжний. Але ми прогнозували таку ситуацію, тож з осені орієнтували райадміністрації бути напоготові.

Коли будуть визначені місцеві дороги, які ремонтуватимуть цього року?

– Від територій масово почали надходити відповідні заявки, маємо їх узагальнити. Пріоритетність буде визначатися колегіально. Насамперед, будемо приводити до ладу дороги, що ведуть до шкіл, дитсадків, лікарень, а також ті, по яких здійснюються регулярні пасажироперевезення.

Зважаючи на значні суми, які цьогоріч область може витратити на дороги, чи не стане головним пріоритетом політична складова?

– Політична складова завжди відіграє свою ролі, але основні критеріїв, за якими визначатимуться пріоритетні для ремонту дороги, я назвав.

Коли почнуться роботи?

– Після весняного обстеження, яке відкоригує інформацію про стан доріг, яка в нас є наразі.

Ви сказали, що стан внутрішньою мережі доріг скрізь майже однаково поганий. Це не дивно, адже був один утримувач і однакові підходи. Нині утримувачів понад два десятки. Чи значить це, що з часом стан місцевих доріг в кожній області зміниться залежно від того, як "нагосподарюють" облдержадміністрації?

– З одного боку, кошти держбюджету виділялися, зважаючи на протяжність доріг. З іншого, так, тепер за їхнім станом в тих чи інших регіонах можна буде оцінити рівні компетентності, ефективності, оперативності утримувачів. І корупції теж.

За якими критеріями ви пропонуєте запоріжцям оцінити наприкінці року рівень компетентності ЗОДА в утриманні доріг?

– По засвоєнню коштів.

А якість?

– Як показує практика, якість пересічним користувачам доріг важко оцінювати об'єктивно. Навіть про відремонтовану ділянку "Запоріжжя - Дніпро - Бориспіль" я чув не одностайні оцінки.

Всі новини Запоріжжя сьогодні читайте на Depo.Запоріжжя

Всі новини на одному каналі в Google News

Слідкуйте за новинами у Телеграм

Підписуйтеся на нашу сторінку у Facebook

deneme