Куди втекли маршрутки: Як у Запоріжжі "догосподарювалися" до транспортного колапсу

У п'ятницю, 20 жовтня, виконком Запорізької міськради мав підвищити ціни на проїзд на автобусних маршрутах, але не став

Напередодні засідання виконкому, на якому мали підвищити - в середньому на гривню - ціни на проїзд в автобусах і маршрутках, міський голова Запоріжжя Володимир Буряк заявив, що розгляд цього рішення буде відкладений. Як не дивно, заява шаленої радості у запоріжців не викликала, адже сьогодні на порядку денному у містян стоїть питання не скільки платити за проїзд, а як взагалі потрапити у маршрутку. В ранкові та вечірні години пик у Запоріжжі останнім часом стається справжній транспортний колапс: жителі спальних мікрорайонів не можуть вчасно дістатися роботи, а ввечері повернутися додому.

Міська влада проблему визнала нещодавно. Виявилося, що маршрутних таксі на затверджених маршрутах дійсно бракує. Приблизно третини. Зокрема, при обстеженні 62 маршрутів моніторингова група мерії недорахувалася 130 транспортних засобів, які мали б бути там згідно з договорами, укладеними з перевізниками.

У транспортному управлінні міськради однозначної відповіді на питання, куди поділися маршрутки, не дають. Начальник міського управління транспорту Олександр Власюк каже, що маршрутки почали зникати з вулиць поступово - після того, як міською владою була розпочата боротьба з нелегальними перевізниками. Ще одна причина, на думку Власюка - безвіз, через який запорізькі водії нібито подалися на заробітки в країни ЄС. Не виключає керівник транспортного управління і того, що автоперевізники скорочують кількість транспортних засобів через низький тариф на перевезення. Вартість проїзду в запорізькій маршрутці - 4 грн. За словами Власюка, чи не найменша в Україні.

Самі водії погоджуються, що транспортний колапс виник, тому що з вулиць прибрали "нелегалів" та через низькі тарифи. Окрім того, кажуть, що маршрутників "злякали" заяви влади про те, що маршрутки на вулицях Запоріжжя поступово замінять на великі автобуси. І такі заяви дійсно лунали. Причому вимагали цього самі запоріжці - петиція з вимогою прибрати з вулиць не призначені для пасажироперевезень Mercedes Sprinte и Volkswagen LT за лічені дні набрала необхідну кількість підписів. У міськраді заявили, що це буде зроблено упродовж двох-трьох років. "Якщо вирішили прибирати маршрутки, то, певно, хтось з автоперевізників вже не бачить сенсу працювати, вкладатися в ці маршрутки. Купувати інший транспорт, можливо, теж не готові, адже для цього треба бути впевненим, що це буде вигідно", - припускає один із водіїв-"приватників" на ім'я Олександр та додає, що перед тим, як "розлякувати" маршрутників треба було врахувати можливі негативні наслідки та запобігти ним.

Його колега Сергій взагалі не вірить, що великі автобуси зможуть витіснити маршрутки з запорізьких доріг, а також сумнівається, що на них знайдуть водіїв.

"Так, вони складуть нам конкуренцію, але возити великими автобусами їм (комунальному автотранспортному підприємству, - Ред.) буде не вигідно, вони дуже затратні, себе не окуплять... Якщо б були великі зарплати на великих автобусах, вже б працювали на великих автобусів. А так… Як одне обіцяють, а платять зовсім інше, люди й уходять звідти", - розповів Сергій.

Не заперечує "паніки" серед маршрутників і начальник міського управління транспорту.

"Народ гнівно вимагав прибрати "Спринтери" з вулиць, і ось зараз дійшли до того, що і "Спринтерів" не вистачає… Ця програма (програма міської влади з заміни маршруток великими автобусами, - Ред.) наробила галасу серед перевізників, трошки паніки додала і народ потихеньку почав знімати свої маршрутки з маршрутів", - каже Власюк.

Тим часом в мерії вже запевняють, що не збиралися витісняти приватних перевізників з маршрутів - частку комунального транспорту доведуть до лише 33%, однак змусять маршрутників "грати за правилами", зокрема, купувати середні та великі автобуси.

"Якщо перевізник планує працювати в Запоріжжі довго і продуктивно, інвестування в бізнес, закупівля середніх і великих автобусів буде неминучістю. Тому я кажу перевізникам: не треба тягнути і чекати, що місто відступить і все буде як раніше. Ні. Система буде змінюватися. В результаті реалізації міської програми плануємо вийти на частку в 33% комунального транспорту в загальній системі громадського транспорту. А від приватного бізнесу вимагатимемо збільшення частки середніх і великих автобусів", - заявив міський голова Запоріжжя Володимир Буряк.

А в якості "покарання" для автоперевізників з розгляду виконкому було знято питання про підвищення вартості проїзду. "Місто повинне мати гарантії, що підприємства виконують умови договорів. Треба зняти напруженість з перевезенням пасажирів, транспортним обслуговуванням спальних мікрорайонів. Тільки після цього ми зможемо повернутися до питання про підвищення вартості проїзду, яка сьогодні у нас найнижча серед обласних центрів України", - попередив Буряк.

Повернутися до питання підвищення вартості проїзду можуть найближчим часом. Зважуючи на те, що піднімати тариф збиралися з 1 листопада, для гаманців запоріжців це нічого не змінить. Однак людей цікавить не подорожчання на гривню, а можливість скористатися маршруткою: чи зможуть забезпечити його автоперевізники?

Якщо вважати, що раптове зникнення маршруток було своєрідним шантажем міської влади з боку перевізників задля підвищення тарифів, тоді цілком так - зможуть. Якщо ж це було наслідком "ефективного господарювання" мерської команди, то, скоріше за все, ні.

Принаймні міська влада тепер закликає запоріжців трохи потерпіти транспортні незручності, поки будуть закуплені перші 35 великих автобусів. Купуватимуть їх у лізинг, гроші на це виділили на останній сесії міської ради. Автобуси планують направити в мікрорайони, мешканці яких найбільше потерпають від нестачі транспорту: Осипенківський, Бородинський, з часом Хортицький. Їздитимуть вони за новими маршрутами, які були розроблені після вивчення пасажиропотоку.

За словами Власюка, жителям лишилося потерпіти "лише" місяць-півтора. Перший заступник міського голови Сергій Мішок каже, що автобуси з'являться "частково до кінця року, частково - на початку наступного".

Фото: Іван Козаков, Vladyslav Naumov.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Запоріжжя