Атракціон "Нечувана щедрість": За чий рахунок запоріжці отримали дисконт у маршрутках

Небувале, як для Запоріжжя, явище: в місті знизили ціни на проїзд у маршрутках, мовляв, паливо подешевшало

Запорізька міська влада щільно укомплектована кадрами "Запоріжсталі": від головного інженера в мерському кріслі до менеджменту рангом дрібніше на інших посадах. Хтось може позаздрити, мовляв, хіба це не мрія: менеджери сучасної корпорації замість бюрократів-чиновників. Утім, не мрія. Адже чи то працівники в металургійному дивізіоні Ахметова, до складу якого входить "Запоріжсталь", були не надто талановиті, чи то старанно ховають в мерії свої таланти, бо чиновницька зарплата не мотивує, однак якихось диво-управлінських стратегій на користь громади за ними помічено не було. Навіть навпаки. І ухвалення рішень спочатку про підвищення цін на проїзд в громадському транспорті, а потім – за два місяці – про їхнє зниження, не надто схоже на продумане, економічно та ринково обґрунтоване ведення міського господарства.

У жовтні 2018 року в запорізькій мерії заявили про необхідність підвищити ціну квитків на проїзд в громадському транспорті. Цього ще з літа вимагали приватні перевізники, але міський голова Володимир Буряк тоді відмахувався. Ба більше, заявляв, що ніякого підвищення ціни на проїзд не буде, поки не підвищиться якість перевезень. Щоправда, в цій логіці віз стоїть попереду коняки й до економіки вона не має жодного стосунку.

До жовтня якість перевезень жодним чином не покращилася. І це в Запоріжжі означає не лише пересування в тісняві у вбитих маршрутках, а й взагалі неможливість в них потрапити. Однак час "Ч" для підвищення чомусь настав. Ціни накрутили непогано, причому в усіх видах громадського транспорту. Вартість проїзду в маршрутках з 1 листопада 2018 року підвищилася з 5 до 7 гривень, тобто на 40%. У муніципальних автобусах – з 4 до 5 гривень, тобто на 25%. Перевізники і мерія виправдовували це подорожчанням палива. Однак ціни на нього тоді виросли в середньому лише на 20%. Загалом з початку року динаміка вартості пального була наступна. З початку 2018 року ціни майже стабільні, в травні – зростання на 3-4 гривні, влітку – падіння. Знову дорожчати паливо почало у вересні, пік припав на початок листопада – тоді мерія і підвищила ціну проїзду.

Динаміка подорожчання палива напередодні підняття цін в запорізькому транспорті

31 серпня 2018

31 вересня 2018

31 жовтня 2018 (на момент підвищення)

А-95

28,033 грн

29,8 грн

32,65 грн (до серпня: + 16%)

А-92

27,033 грн

28,333 грн

31,61 грн (до серпня: + 17%)

ДП

26,033 грн

27,833 грн

32,34 грн (до серпня: + 24%)

Газ

13,42 грн

13,52 грн

16,35 грн (до серпня: + 21,8%)

До середини січня 2019 року ціни на бензин і дизпаливо повернулися до рівня серпня минулого року, а газ навіть подешевшав. На цьому тлі в мерії оголосили про необхідність знизити вартість проїзду. Причому миттєво, не чекаючи наступного засідання виконкому. І знизили, з 21 січня. Однак лише на 1 гривню і не скрізь, а тільки для приватних перевізників й не на всіх маршрутах.

Динаміка здешевлення палива напередодні зниження цін в запорізькому транспорті

30 листопада 2018

31 грудня 2018

18 січня 2019 (напередодні зниження)

А-95

31,41 грн

29,27 грн

28,39 грн (до жовтня: -13%)

А-92

30,34 грн

28,24 грн

27,36 грн (до жовтня: -13,4%)

ДП

31,29 грн

29,22 грн

28,38 грн (до жовтня: - 12,2%)

Газ

15,8 грн

13,56 грн

12,36 грн (до жовтня: - 24,4%)

Ціни в муніципальному транспорті залишили без змін попри здешевлення пального. У мерії це пояснили тим, що вартість там була підвищена не суттєво. Однак портал Depo.Запоріжжя вже звертав увагу читачів на те, що муніципальний транспорт в Запоріжжі не окупається, відповідно, постійно дотується з міського бюджету, тобто з кишені запоріжців. Наприклад, на листопад, коли була підвищена вартість проїзду, комунальне підприємство "Запоріжелектротранс" отримало допомогу в сумі 22 млн грн. Це все одно, якби кожний містянин, включно з немовлятами, сплатив підприємству ще 30 гривень на місяць. Тож цілком можна вважати, що в муніципальному транспорті ціни накрутили так само, як в приватному, при цьому не знизили ані на копійчину.

Приватні перевізники тим часом обурені зниженням цін на проїзд. Але подітися немає куди. Їм запропонували додаткові угоди: або їздиш за новою ціною, або геть з маршруту. "Йдемо на дно!", – прокоментували ситуацію на підприємстві "Автостандарт", на десятку маршрутів якого ціна проїзду з 7 гривень повернулася до 6. Зниження вартості проїзду на підприємстві вважають економічно не обґрунтованим, а чим саме обґрунтовували його для себе в мерії, гадки не мають. При цьому маршрутки "Автостандарту" з газовим обладнанням, але ціну "блакитного палива" тут вважають зависокою для зниження ціни проїзду. Окрім того, нарікають на дорогі запчастини, а без належного ремонту маршрутки будуть розвалюватися. До того ж, керівництво обіцяло підвищення зарплатні, але з тарифом 6 гривень це важко реалізувати. Напередодні зниження вартості проїзду в "Автостандарті" за один день звільнилися п'ятеро водіїв і , скоріше за все, вони такі не останні. На підприємстві вважають, що довго така ситуація не протримається: або "Автостандарт" не витримає, або міська влада погодиться підвищити ціну на проїзд.

На підприємстві "Автопростір Запоріжжя", яке нещодавно зайшло на місцевий транспортний ринок, кажуть, що собівартість перевезень – це не лише паливно-мастильні матеріали, а й запчастини, зарплата персоналу, адже "мінімалка" зросла з 1 січня. "Для населення, певно, приємно отримати зниження на гривню, для нас – не дуже. Але зараз стежимо за ситуацією, якщо буде якійсь стрибок цін на паливо, знову порушимо питання про підвищення ціни на проїзд", – коментують на підприємстві. Тут також кажуть, що запорізькі водії масово тікають на заробітки до ЄС і якщо не втримати їх гідною зарплатнею, можна понести непоправну кадрову шкоду. Щодо причин, з яких влада знизила ціни на проїзд, на підприємстві мають сумніви, що обійшлося без політики і не виключають, що таким чином влада знижує соціальну напругу. "У нас політика й економіка так міцно переплетені, що одне без одного не буває", – коментують в "Автопростірі".

Отже, що маємо у підсумку. З листопада у Запоріжжі були підвищені ціни на проїзд без жодного покращення якості перевезень, навіть без відповідних обіцянок , а також без переконливих економічних аргументів. Рішення виконкому, яким були підвищені ціни, викликає сумніви з міркувань законності. Його нині оскаржують в суді громадські активісти. Наступне судове засідання призначене на 7 лютого, і не виключено, що ця тяжба могла спонукати владу зіграти на випередження – знизити ціни на своїх умовах. Не виключено також, що зниження цін відбулося в рамках зменшення соціальної напруги в місті напередодні президентських виборів. Оплачений цей "дисконт" буде виключно самими запоріжцями. Містяни їздитимуть у вбитих маршрутках, адже в світлі зниження будь-який перевізник отримав моральне право казати, що покращити їхній стан не в змозі. Або ж муніципальним транспортом, особливо, не замислюючись, що оплачують його двічі. Без цього позаекономічного бекграунду зниження цін на проїзд можна було б лише вітати.

Читайте також:

Години очікування, тиснява та хамство водіїв: Як подорожчання квитків "покращило" життя запоріжців;

Куди втекли маршрутки: Як у Запоріжжі "догосподарювалися" до транспортного колапсу.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Запоріжжя