Архіви КДБ: Як єговісти півсторіччя тому муляли очі радянській спецслужбі в Криму

Так само, як нині на Росії, переслідували єговістів й у СРСР: більш за все спецслужбу країни, що "прагнула миру в усьому світі", непокоїв пацифізм послідовників цієї релігійної течії       
 

Разом із роботою проти протестантських релігійних груп кримські "чекісти" наприкінці 1950-х років звернули прискіпливу увагу й на місцевих єговістів, зокрема у Феодосії, Джанкої, Ялті. Комуністів та їхні спецслужби найбільше обурювала пацифістська налаштованість вірян. Так під "ковпаком" КДБ опинилися 30-річні зубний технік із Феодосії Вадим Владиславський та його дружина Ніна. У серпні 1957 року на них було заведено агентурну справу "Вербовщики".

Підставою стали агентурні та офіційні матеріали, які свідчили, що Владиславський наприкінці 1956 року прибув до Феодосії з міста Тайшет Іркутської області (Росія) й проводить організаційну діяльність зі створення "єговістського підпілля" на території тогочасної Кримської області.

Такий собі агент "Ростовцев" 23 березня 1957 року повідомив своєму "чекістському" кураторові, що випадково зустрівся з Владиславським, з яким до 1948 року разом служив у Радянській армії. Агент переповів, що Владиславський розповідав про свої релігійні переконання і схиляв вступити "до секти". При цьому говорив, що в сенсі віри Феодосія є справжньою цілиною, де можна працювати. Також єговіст поділився з "Ростовцевим", що мешкаючи у "Будинку колгоспника", намагався "розвідати" погляди сусіда по номеру - підполковника Радянської армії. Підполковник був агентом Особливого відділу, але Владиславський, природно, цього не знав.

Єговіст також розповів "Ростовцеву", що у разі приєднання до релігійної течії комуністи та військові мають відмовитися від партійної діяльності та зброї. "Якщо член партії пізнає істину, то повинен буде відмовитися від партій й від роботи на державній посаді, оскільки там, за його словами, роблять несправедливості, а військовослужбовці повинні відмовитися від зброї", - переповів "Ростовцев" умови куратору.  

Ще один агент, який нишпорив за єговістом, – такий собі "Щербаков" – незадовго до цього переповідав, що наприкінці лютого Владиславський відвідав збори п’ятидесятників, де закликав останніх переходити до єговістів. Підтвердження цього містилося також у листі Владиславського до єговіста Івана Товстогана, який мешкав в Одеській області. "Ми пояснили, як могли, як знали, але обіцяли пояснити точно, з доказами. З сектами не легше працювати, ніж з мирянами, однаково твердолобі є і хороші, і є які лише слухачами залишаються", - писав, зокрема, Владиславський.

Продовжуючи перлюстраційний контроль, тобто копирсаючись у листуванні зубного техніка-єговіста, у КДБ дізналися, що той листується з керівниками єговістського руху, які проживали у різних місцевостях Радянського союзу. У листах використовувався шифр, а відправлялися вони без зворотної адреси, або ж ця адреса була вигаданою. Саме з цих листів "чекісти" дізналися дещо про діяльність феодосійських єговістів. Зокрема, що ними було проведено 500 годин занять та 92 бесіди. Сама ж група нараховувала 15 осіб, які зібрали на потреби служіння 830 рублів.

"Відпрацьовували" у КДБ не лише Владиславського, а і його дружину, за якою, зокрема, нишпорила агентка "Петрова". Агентка переповіла розмову з Ніною Владиславською, що мала місце  27 березня 1957 року. Владиславська розмовляла з "Петровою" щодо сенсу Біблії. Говорила, зокрема, що "коли протрублять мир й безпеку, то в цей момент буде знищений народ, який поклоняється звірю 666". А прогулюючись з агенткою проспектом імені Леніна, Ніна, показуючи на пам’ятник Леніну, сказала: "дивися, ось стоїть звір 666".

У КДБ також встановили, що Владиславські підтримують зв’язки з єговістами з Джанкою та Ялти. Єговісти-ялтинці Запічковський та Якубенко збиралися переїхати жити до Феодосії.

За подружжям єговістів Владиславських надалі "закріпили" агентів "Петрову" і "Ростовцева" та готувалися ввести в розробку "Чайку" і "Куршина".

Подібна робота проти єговістів тривала й у Джанкої. Тут "чекісти" ще з 1955 року "опікувалися" керівником місцевого осередку єговістів Терентієм Минком. Раніше чоловік відбув покарання за вироком Військового трибуналу 387-ї дивізії від 1944 року - 10 років таборів. Оселившись у Джанкої, Минко провадив активну агітаційну релігійну роботу, а також розповсюджував антирадянщину – про це повідомляла агентка "Херсонська", що нишпорила за єговістом. Антирадянські погляди Минка стосувалися питань релігії та ставлення до армії.      

Додатково активізувався Минко під час підготовки до виборів у Верховну Раду СРСР по Джанкойському району, які відбулися 23 грудня 1956 року. Напередодні єговіст закликав віруючих не брати участі у голосуванні. З аналогічними закликами звертався до оточення й під час підготовки до виборів у місцеві ради.

На цьому у кримського КДБ урвався терпець: у березні 1957 року Терентій Минко був заарештований. На момент арешту свого керівника джанкойська група єговістів нараховувала 25 осіб. Відпрацювання феодосійських "єговістів" тривало.

Читайте також:

Як кримські "чекісти" дискредитували "неканонічного" священика;

Як татари заважали радянському керівництву насолоджуватися "віджатим" Кримом.

Більше новин про події у світі читайте на Depo.Запоріжжя